Met Jan de Groot naar de orkney's - Reisverslag uit Thurso, Verenigd Koninkrijk van Paul Beekman - WaarBenJij.nu Met Jan de Groot naar de orkney's - Reisverslag uit Thurso, Verenigd Koninkrijk van Paul Beekman - WaarBenJij.nu

Met Jan de Groot naar de orkney's

Door: Paul

Blijf op de hoogte en volg Paul

05 Juni 2014 | Verenigd Koninkrijk, Thurso

Na en nacht in hotel Seaview in John O Groats een lekker ontbijt en op weg naar de boot in Gills Bay. Even nog een korte uitleg over John O Groats. Het gaat namelijk een vertaling van Jan de Groot, die zich daar met koninklijke toestemming in de zestiende eeuw daar had gevestigd.
In anderhalf uur voeren we over van Gills Bay naar St Margreth's Hope op de Orkney's. Daar aangekomen scheen de zo'n en hebben we koers gezet naar Kirkwall. Na een korte wandeling door de stad kwamen we bij de oudste sacrale kathedraal van Noord Europa. In de kathedraal was een monument ter nagedachtenis aan het vergaan van een oorlogsschip, met een 883 koppige bemanning in 1939 in de baai van het Mainisland.
Aan de overkant in café Julia, koffie met eigen gebakken taart en appelpie. Na deze culturele en culinaire uitspatting heeft Jan zijn excuses aangeboden aan de meneer van de plaatselijke VVV. Hij had namelijk de dag ervoor niet zijn volledige mobiele nummer opgegeven, waardoor wij geen hotel kregen op het Mainisland van de Orkney's. De man aanvaardde de excuses glimlachend en in dank. Vervolgens op de motoren het eiland op. Via prachtige bochtige wegen langs veel weiden met koeien kwamen wij richting de kust op een pad, wat leek op een crossbaan, namelijk met veel en diepe kuilen vol water. De motoren zagen er daarna erg vies maar stoer uit.
Aan de prachtige noordkust een fotosessie maar helaas nog niet de nationale trots van de Orkney's, namelijk de papegaaiduiker.
Onze weg vervolgd naar de westkust. Daar zagen we prachtige rotswanden, waarin zowel de papegaaiduikers als ook de zeealen en meeuwen nestelden. Het was er erg hoog maar wel schitterend. We hebben veel foto's gemaakt, zelfs Jan met zijn iPad.
Toen terug naar Stormness voor de overtocht naar het vaste land. We misten nog bijna de boot omdat we even verkeerd reden. Een luxe Ferry, waar de motoren netjes voor ons werden vastgesjord en na een overtocht van anderhalf uur aangekomen in Thurso een hotel gezocht en gevonden, te weten Pentland hotel. Na het schrijven van dit verslag en het nuttigen van een biertje (helaas zonder Duyvis nootjes) gaan we de stad in om een hapje te eten. Jan is overigens wel erg zuinig op zijn neutjes. We moete namelijk nog een week doen met anderhalve zak neutjes.