Hoogtepunt - Reisverslag uit Alta, Noorwegen van Paul Beekman - WaarBenJij.nu Hoogtepunt - Reisverslag uit Alta, Noorwegen van Paul Beekman - WaarBenJij.nu

Hoogtepunt

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Paul

16 Juni 2007 | Noorwegen, Alta

We vetrekken (weer) om 09.00 uur uit het Rica hotelin Karasjok op weg naar het hoogtepunt van onze reis. We lijken wel gewoontedieren.
We zitten nu op 230 km van de Noordkaap. Het weer is goed: half bewokt, 11 gr en weinig wind. Het is een rustig slingerende weg en de begroeiing wordt allengs minder.
Om 11.30 uur koffie drinken en tanken in Olderfjord. We zitten op ruim 100 km van de Noordkaap en de opwinding groeit.
Langs de kustweg rijden we verder. Aan de linkerkant hoge leisteen rotsen en aan de andere kant een inham van de Noordelijke ijszee. Overal langs de weg rendieren en soms rekken met stokvissen die drogen (en stinken). Overal op de bergen om ons heeb ligt nog veel sneeuw. De weg slingert zich door het ruige landschap waar alleen nog rendiermos groeit.
Na een lange koude en natte tunnel komen we aan het tolpunt op 35 km van de Noordkaap. De Noren vinden dat we veel voor ons hoogtepunt moeten betalen (ongeveer 49 euro pp). We beginnen aan de laatste 35 km naar boven. Het weer is goed, dat belooft een helder zicht op de kaap.
Om 13.30 uur rijden we het parkeerterrein van de Noordkaap op. We zijn op het hoogtepunt. Het is eigenlijk niet zo veel. Eeen gebow met restaurant, souvenierwinkel en filmhal en een paar monumenten. Na de lunch en een bezoek aan de souvenierwinkel foto,s maken bij de beroemde bol.
Dit was het dan.
We rijden om 15.30 uur weer naar beneden. Het is 7 graden en er staat een straffe wind. Bij de tolpoort moet Jan weer zijn paspoort laten zien, waarschijnlijk omdat hij er steeds onbetrouwbaarder begit uit te zien. Hans en ik worden in elk geval vriendelijk toegelachen en hoeven niets te laten zien.
We gaan op weg naar Alta op de E6, de Noordkaaproute. De terugreis is begonnen.
Onderweg somns veel wind en af en toe wat regen. Om 19.30 uur komen we aan in alweer een Rica hotel ( goeie hotels). We checken in en genieten na een koude dag (met hoogtepunt) van een heerlijk bezoek aan de sauna en een lekkere vismaaltijd in een bistro vlak bij ons hotel. Om 11.30 uur liggen we moe maar voldaan in ons bed.
Het gaat de hele reis vooral om het motorrijden, dat is ons doel, maar vandaag hebben we ons tweede doel ook behaald. We gaan nu verder vooral toeristisch verder. Hans en ik hebben wat dat betreft veel vertrouwen in onze vaderlijke reisleider.

Groeten
Vader Jan en zijn beide zoons Hans en Paul

• 16 Juni 2007 - 15:52

Henk:

Hoi Paul en vrienden
    Fijn dat jullie goed zijn aangekomen op de Noordkaap. Zo te lezen is het toch wel een barre tocht geweest. Knap hoor !
    Geniet van de terugreis en vooral van de schitterende natuur.
    Tot horens

Henk Zonnenberg